[스웨덴] 종이책 교과서 활용과 독서·글쓰기 교육 강조
[교육플러스=한치원 기자] 스웨덴 정부가 지난 8월 말 새 학기를 시작한 이후 어린이들에게 디지털을 활용한 교육을 줄이는 대신 교사들에게 인쇄된 책을 활용하거나 독서 및 글쓰기 연습에 중점을 둘 것을 당부하고 나섰다.
10일 AP통신 보도에 따르면, 이 같은 움직임은 정치인과 전문가들이 유치원 및 학교에 태블릿을 도입하는 등 국가의 초디지털화된 교육 접근 방식이 학생들의 기본적인 학습수준의 저하를 초래했다는 지적에 따른 조치다.
11개월 전 새로운 중도 우파 연합 정부의 일원으로 취임한 스웨덴의 로타 에드홀름(Lotta Edholm) 학교 장관은 교육에 있어서 태블릿 등 디지털 기술을 지나치게 활용한 교육에 가장 큰 비판자 중 한 명이다.
에드홀름 학교 장관은 지난 3월 “스웨덴 학생들에게는 더 많은 교과서가 필요하다"며 "학생들의 학습에는 실제 책이 중요하다"고 강조한 바 있다.
에드홀름 장관은 지난 달 성명을 통해 정부가 유치원에서 디지털 기기를 의무화하기로 한 국립 교육청의 결정을 번복하기를 원한다고 발표했다. 교육부는 더 나아가 6세 미만 어린이의 디지털 학습을 완전히 중단할 계획이라고 AP 통신에 말했다.
스웨덴 학생들의 읽기 능력 점수는 유럽 평균보다 높지만, 4학년 읽기 수준에 대한 국제 평가인 국제읽기능력연구향상( PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study)에서는 2016년부터 2021년 사이 스웨덴 어린이들의 읽기 능력 감소가 두드러진 것으로 나타났다.
2021년 스웨덴 4학년 학생들은 평균 544점을 기록했는데, 이는 2016년 평균 555점보다 하락한 수치다. 그러나 이들의 성적은 여전히 평균 시험 점수에서 대만과 동률을 이루며 7위를 차지했다.
이에 비해 1위를 차지한 싱가포르는 같은 기간 PIRLS 읽기 점수가 576점에서 587점으로 향상됐고, 영국의 평균 읽기 성취도 점수는 2016년 559점에서 2021년 558점으로 소폭 하락했다.
스웨덴 교육 전문가들은 일부 학습 결함은 코로나19로 인해 발생했을 수도 있고 스웨덴어를 모국어로 사용하지 않는 이민자 학생이 증가했기 때문일 수도 있지만, 학교 수업 중 디지털 기기를 과도하게 사용하면 아이들이 핵심 과목에서 뒤처지게 될 수 있다는 의견을 제시했다.
스웨덴의 카롤린스카 연구소(Karolinska Institute)는 지난 달 교육 분야의 국가 디지털화 전략에 대한 성명에서 "디지털 도구가 학생 학습을 향상시키기보다는 손상시킨다는 분명한 과학적 증거가 있다"고 발표했다.
스웨덴에서 명성이 높은 연구 중심 의과대학인 이 연구소는 "우리는 정확도가 검증되지 않은 무료로 제공되는 디지털 교육자료에서 주로 지식을 얻는 것이 아니라 인쇄된 교과서와 교사의 전문 지식을 통해 지식을 얻는 데 초점을 맞춰야 한다고 믿는다"고 밝혔다.
디지털 학습 도구의 급속한 확산과 교육적 활용에 대해서는 UNESCO에서도 우려를 제기한 바 있다.
유네스코는 지난달 발표한 보고서에서 “교육에 기술을 적절하게 활용할 것을 긴급히 요구한다"고 밝혔다. 보고서는 세계 각 국가들이 학교에서 인터넷 연결 속도를 높일 것을 촉구하는 동시에 교육 기술이 교사가 주도하는 대면 교육을 결코 대체하지 않는 방식으로 구현되어야 한다고 경고했다.
디지털 기기를 활용한 온라인 교육은 유럽과 서구 지역에서 뜨거운 논쟁을 불러일으키는 주제다. 예를 들어, 폴란드는 국가의 기술 경쟁력을 높이기 위해 4학년부터 각 학생에게 정부 지원 노트북을 제공하는 프로그램을 시작했다.
미국에서는 코로나19로 인해 공립학교에서 연방 전염병 구제 자금으로 구매한 수백만 대의 노트북을 초등학생과 중등학생에게 제공했다. 그러나 여전히 디지털 격차가 존재하며 이는 미국 학교가 종이책 교과서와 디지털 교과서를 모두 사용하는 경향이 있는 이유 중 하나라는 지적이 나온다.
독일은 교육을 포함한 모든 종류의 정부 프로그램과 정보를 온라인으로 변화시키는 데 느린 것으로 유명한 나라다. 학교의 디지털화 상태도 자체 교육 과정을 담당하는 16개 주마다 다르다. 독일은 많은 학생이 코딩과 같은 필수 디지털 교육 없이도 학교를 졸업하는 데 아무런 문제가 되지 않는다. 일부 부모들은 자신의 자녀가 기술적으로 더 잘 훈련된 다른 국가의 젊은이들과 취업 시장에서 경쟁하지 못할 수도 있다고 걱정한다.
인터넷 분야의 독일 작가이자 컨설턴트인 사샤 로보(Sascha Lobo)는 "독일 학생들에게 최신 정보를 제공하기 위해 국가적인 노력이 필요하다"며 "그렇지 않으면 국가가 미래에 뒤쳐질 위험이 있다"고 경고했다.
그는 지난해 말 공영방송 ZDF와의 인터뷰에서 “교육을 디지털화하고 디지털화가 어떻게 이루어지는지 배우지 못한다면 우리는 지금으로부터 20년 후에는 더 이상 번영하는 국가가 될 수 없을 것”이라고 말했다.
스웨덴의 4학년 독서 능력 저하에 대응하기 위해 스웨덴 정부는 올해 스웨덴 학교의 도서 구매에 6억8500만 크로나(824억 원) 상당의 투자를 발표했다. 교과서의 학교 반환 속도를 높이기 위해 2024년과 2025년에 매년 5억 크로나(601억 원)를 추가로 지출할 예정이다.
모든 전문가가 스웨덴이 종이책 교과서를 강조하는 정책에 대해 학생에게 가장 좋은 방안이라고 지지하는 것은 아니다. 일각에서는 보수 정치인들이 전통적인 가치를 알리기 위해 디지털 교육보다는 종이책 교과서를 활용한 교육을 강조한다는 것이다.
세계 각국이 교육에 있어서 디지털 기기 보급을 확대하고 중요하게 생각하고 있는 추세지만, 유네스코가 지나친 디지털 활용 교육에 대한 경고를 내놓고, 일부 국가들이 디지털 기기를 활용한 교육에 조심스러운 입장을 취하면서 교육의 디지털 전환에 대한 논쟁은 지속될 것으로 보인다.
출처 : https://www.edpl.co.kr/news/articleView.html?idxno=10286
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Sweden brings more books and handwriting practice back to its tech-heavy schools
BY CHARLENE PELE
Updated 9:42 AM GMT+9, September 11, 2023
STOCKHOLM (AP) — As young children went back to school across Sweden last month, many of their teachers were putting a new emphasis on printed books, quiet reading time and handwriting practice and devoting less time to tablets, independent online research and keyboarding skills.
The return to more traditional ways of learning is a response to politicians and experts questioning whether the country’s hyper-digitalized approach to education, including the introduction of tablets in nursery schools, had led to a decline in basic skills.
Swedish Minister for Schools Lotta Edholm, who took office 11 months ago as part of a new center-right coalition government, was one of the biggest critics of the all-out embrace of technology.
“Sweden’s students need more textbooks,” Edholm said in March. “Physical books are important for student learning.”
The minister announced last month in a statement that the government wants to reverse the decision by the National Agency for Education to make digital devices mandatory in preschools. It plans to go further and to completely end digital learning for children under age 6, the ministry also told The Associated Press.
Although the country’s students score above the European average for reading ability, an international assessment of fourth-grade reading levels, the Progress in International Reading Literacy Study, highlighted a decline among Sweden’s children between 2016 and 2021.
In 2021, Swedish fourth graders averaged 544 points, a drop from the 555 average in 2016. However, their performance still placed the country in a tie with Taiwan for the seventh-highest overall test score.
In comparison, Singapore — which topped the rankings — improved its PIRLS reading scores from 576 to 587 during the same period, and England’s average reading achievement score fell only slightly, from 559 in 2016 to 558 in 2021.
Some learning deficits may have resulted from the coronavirus pandemic or reflect a growing number of immigrant students who don’t speak Swedish as their first language, but an overuse of screens during school lessons may cause youngsters to fall behind in core subjects, education experts say.
“There’s clear scientific evidence that digital tools impair rather than enhance student learning,” Sweden’s Karolinska Institute said in a statement last month on the country’s national digitalization strategy in education.
“We believe the focus should return to acquiring knowledge through printed textbooks and teacher expertise, rather than acquiring knowledge primarily from freely available digital sources that have not been vetted for accuracy,” said the institute, a highly respected medical school focused on research.
The rapid adoption of digital learning tools also has drawn concern from the United Nations’ education and culture agency.
In a report published last month, UNESCO issued an “urgent call for appropriate use of technology in education.” The report urges countries to speed up internet connections at schools, but at the same time warns that technology in education should be implemented in a way so that it never replaces in-person, teacher-led instruction and supports the shared objective of quality education for all.
In the Swedish capital, Stockholm, 9-year-old Liveon Palmer, a third grader at Djurgardsskolan elementary school, expressed his approval of spending more school hours offline.
“I like writing more in school, like on paper, because it just feels better, you know,” he told the AP during a recent visit.
His teacher, Catarina Branelius, said she was selective about asking students to use tablets during her lessons even before the national-level scrutiny.
“I use tablets in math and we are doing some apps, but I don’t use tablets for writing text,” Branelius said. Students under age 10 “need time and practice and exercise in handwriting ... before you introduce them to write on a tablet.”
Online instruction is a hotly debated subject across Europe and other parts of the West. Poland, for instance, just launched a program to give a government-funded laptop to each student starting in fourth grade in hopes of making the country more technologically competitive.
In the United States, the coronavirus pandemic pushed public schools to provide millions of laptops purchased with federal pandemic relief money to primary and secondary students. But there is still a digital divide, which is part of the reason why American schools tend to use both print and digital textbooks, said Sean Ryan, president of the U.S. school division at textbook publisher McGraw Hill.
“In places where there is not connectivity at home, educators are loath to lean into digital because they’re thinking about their most vulnerable (students) and making sure they have the same access to education as everyone else,” Ryan said.
Germany, which is one of the wealthiest countries in Europe, has been famously slow in moving government programs and information of all kinds online, including education. The state of digitalization in schools also varies among the country’s 16 states, which are in charge of their own curricula.
Many students can complete their schooling without any kind of required digital instruction, such as coding. Some parents worry their children may not be able to compete in the job market with technologically better-trained young people from other countries.
Sascha Lobo, a German writer and consultant who focuses on the internet, thinks a national effort is needed to bring German students up to speed or the country will risk falling behind in the future.
“If we don’t manage to make education digital, to learn how digitalization works, then we will no longer be a prosperous country 20 years from now,” he said in an interview with public broadcaster ZDF late last year.
To counter Sweden’s decline in 4th grade reading performance, the Swedish government announced an investment worth 685 million kronor (60 million euros or $64.7 million) in book purchases for the country’s schools this year. Another 500 million kronor will be spent annually in 2024 and 2025 to speed up the return of textbooks to schools.
Not all experts are convinced Sweden’s back-to-basics push is exclusively about what’s best for students.
Criticizing the effects of technology is “a popular move with conservative politicians,” Neil Selwyn, a professor of education at Monash University in Melbourne, Australia, said. “It’s a neat way of saying or signaling a commitment to traditional values.”
“The Swedish government does have a valid point when saying that there is no evidence for technology improving learning, but I think that’s because there is no straightforward evidence of what works with technology,” Selwyn added. “Technology is just one part of a really complex network of factors in education.”
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Jocelyn Gecker in San Francisco; Vanessa Gera in Warsaw, Poland; and Kirsten Grieshaber in Berlin contributed reporting.
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