2008년 8월 29일 금요일

Literacy is the best remedy--2008년 9월 8일

문해의 날(literacy day)이라는 것이 있다. 9월 8일이다. 유네스코에서 올해 내놓은 포스터를 보니 숟가락에서 글자가 퍼져나가는 것이 그려져 있다. 글자는 밥이다? 그런 뜻일까? 아니면, 치료약, 구제책(remedy)이라는 뜻을 좀더 넓게 비유한 것일까?

 

 

 

 이미지를 클릭하시면 원본크기로 보실수 있습니다.

 

 

아무튼, 문해의 날은 기념되고 있다. 특히 이 날 유네스코는 '세종대왕 문해상(King Sejong Literacy Prize)'을 시상해오고 있다. 이 상은 우리 정부가 후원하는 것이다.  유네스코한국위원회의 누리집에는 '세종대왕 문해상'에 대하여 다음과 같이 설명하고 있다.

 

"세종대왕 문해상(King Sejong Literacy Pirze)은 한국 정부(외교통상부) 지원으로 1989년에 제정돼 1990년부터 시상해오고 있는 상으로서, 문해, 특히 개발도상국 모어(母語) 발전·보급에 크게 기여한 개인/단체/기구 2명(곳)에게 매년(9월 8일 문해의 날) 시상합니다. 후보는 유네스코 회원국 정부, 또는 유네스코와 공식 관계를 맺고 있는 국제 비정부기구들이 각 2명까지 추천할 수 있습니다. 수상자는 국제심사위원단의 추천으로 유네스코 사무총장이 선정합니다. 국제심사위원단은 유네스코 사무총장이 세계 각 지역별로 안배해 임명한 문해 분야의 남·녀 저명인사 최소 5명으로 구성되며, 국제독서협회 문해상, 공자 문해상 국제심사위원단을 겸합니다.각 수상자에게 상금 미화 1만 5,000불과 상장, 세종대왕 은메달을 수여하며, 시상식은 매년 9월8일 세계 문해의 날에 열립니다. "

 

 

유네스코의 누리집에서 '문해의 날' 관련 기사에서 눈에 띄는 것은 문해와 건강을 연결시키고 있다는 점이다. 마쓰우라 고이치로 유네스코 사무총장의 말의 어감 속에서 그 건강이라는 말의 뜻을 개인과 가족과 공동체의 건강으로 확대하여 이해해본다.

 

-----------------------------------------------------

 

출처: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=43316&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

 

 

Research has repeatedly demonstrated the direct correlation between people’s level of literacy and their chances to maintain good health. For instance, a study conducted in 32 countries shows that women with secondary education are five times more likely to be informed about HIV/AIDS than women who are illiterate. Another example: the rate of infant mortality is higher when the mother can neither read nor write.

“An illiterate person is simply more vulnerable to ill-health, and less likely to seek medical help for themselves, their family or their community,” notes the Director-General of UNESCO, Koïchiro Matsuura, in the message he will issue for Literacy Day. “Literacy is a powerful yet too often overlooked remedy to health threats, with the potential to promote better nutrition, disease prevention and treatment.”

Some 774 million people, roughly one out of five adults in the world, can still neither read nor write; 75 million children remain excluded from the educational system. In this context, many countries will be unable to reach the target of increasing adult literacy by 50% by 2015. This is one of the six Education For All (EFA) goals set by countries during the 2000 World Education Forum in Dakar.

Notable progress has nonetheless been made. Over the last few years, the number of illiterate adults has dropped from 871 million (1985-1994) to 776 million (2000-2006). Over the same period, the global literacy rate rose to 84%, from 76% in the previous period. Current estimates place the world literacy rate at 90% by 2015, according to the UNESCO Institute for Statistics.

These increases are relative, however, because in countries with rapid demographic growth, they do not necessarily indicate a decline in the number of illiterate people. In sub-Saharan Africa, for instance, literacy has increased by 8% but at the same time the number of illiterate adults has gone up from 133 to 163 million people.

The celebration of International Literacy Day will include the award of the UNESCO International Literacy Prizes,* recognizing programmes operating in Brazil, Ethiopia, South Africa and Zambia. The literacy projects selected this year were chosen because of their positive impact on public health.

A roundtable on literacy and health will be held at UNESCO Headquarters on 8 September. Speakers will be Michel Sidibe, UNAIDS Deputy Executive director; Mehnaz Aziz, Director-General and co-founder of Children’s Global Network, Pakistan; Hiroki Nakatani, Assistant Director-General - HIV/AIDS, TB, Malaria and Neglected Tropical Diseases, World Health Organization; Michael J. Kelly, Jesuit priest, professor emeritus at the University of Zambia and global HIV/AIDS activist.

****

The day’s key events:
10-11.30 a.m. – Roundtable “Literacy and Health”
11.45 a.m.-12.30 p.m. – Award ceremony for the UNESCO International Literacy Prizes
Place: Room 4, UNESCO, 125 avenue de Suffren, 75007 Paris

* More about the laureates and the Day and the laureates: www.unesco.org/education/

United Nations Literacy Decade Unit: literacy-day@unesco.org

****

Journalists who wish to cover the roundtable must request accreditation from
Isabelle Le Fournis
Tel: +33 (0)1 45 68 17 48 – i.le-fournis@unesco.org


댓글 없음:

댓글 쓰기